مفاهیم بازرگانی

بازرگانی چیست

تعریف مفاهیم بازرگانی، تجارت و تفاوت آن­ها

تجارت(داد و ستد یا بازرگانی)

آشنایی با مفاهیم بازرگانی و آگاهی به تفاوت­ ها، سبب رسیدن به دید وسیع و کلان از مفهوم بازرگانی خواهد شد. در این مطلب به تفاوت مفاهیم تجارت و بازرگانی می­پردازیم.

(واگذاری مالکیت کالا و خدمات از کسی یا نهادی (فروشنده) به دیگری در برابرِ دریافت چیزی از خریدار است)

تجارت ( Trad):

تجارت یا داد و ستد پایین­ ترین سطح اقتصاد است و تنها، فروش محصول مورد توجه است. در نتیجه توجه ای به سودآوری و مطمئن بودن معامله ندارد به بیانی دیگر با وقوع معامله، تجارت خاتمه می ­یابد.
در گذشته، زمانی که بین تجار معامله­ هایی صورت می­ گرفت صرفاً پرداخت هزینه و تحویل کالا مطرح بود و انتقال محصول و سالم رسیدن آن به مقصد بر عهده خریدار بود و فروشنده تعهدی در قبال آن نداشت. این فرایند فاقد مواردی چون بیمه، مشخص بودن روش های پرداختی، شرکت­ های حمل و نقل کالا بود و حتی قوانین گمرکی و دولتی چندانی مطرح نبود.
با گسترش عرصه تجارت، این پیشه رنگ دیگری به خود گرفت و منجر به شکل­ گیری بازرگانی شد که گستره ه­ای فراتر از تجارت را پوشش می­ دهد.

بازرگانی(commerce):

انسان ها برای تامین نیازهای خود، دست به تبادل کالا با دیگران میزنند و در تمام دوران ها این تبادلات شکل دیگری به خود گرفته و با رشد جمعیت، پیشرفت علمی و متنوع شدن نیازها، بسیار متفاوت تر و بزرگ تر از گذشته شده و دامنه وسیعی از فعالیت های انسانی را تحت شعاع خود قرار داده است.

مبادلات کالا:

در طول تاریخ انسان ها نیازهای خود را با مبادلات کالاها شروع کرده و مبادله رفته رفته با اختراع وجه نقد جای خود را به تجارت داده و با پیشرفت جهانی ماهیت آن به بازرگانی تبدیل شده است. درست است که این واژه ها در بعضی از زمان ها به جای یکدیگر استفاده می شوند اما معانی آنها متفاوت است.
 تجارت مبادله- بازرگانی

بازرگانی چیست:

بازرگانی فعالیتی است که در آن مبادلات کالا و خدمات از مراحل اولیه تولید تا ساخت و عرضه و حتی تا زمانی که به دست مصرف کننده برسد را شامل می شود.

تعریف دیگر بازرگانی:

به هر داد و ستد کالا یا خدمات دارای ارزش، میان شخص حقیقی و حقوقی، فعالیت بازرگانی گفته می شود.

به طور کلی هر عملی که در آن دو طرف معامله در مقابل محصول، محصولی را واگذار نموده و هر دو طرف راضی باشند فعالیت بازرگانی گفته می شود.

بازرگانی به دو دسته تقسیم می شود:

۱- داخلی      ۲-خارجی

بازرگانی داخلی: به داد و ستد بین افراد یک کشور گفته میشود. 

بازرگانی خارجی: به داد و ستد و نقل و انتقال مالی بین کشورها گفته میشود.

 علاوه بر داد و ستد از حوزه­ های دیگری برخوردار است که مهم­ترین آن عبارت است از:

  • دادوستد
  • بیمه
  • حمل‌ونقل
  • روش‌های پرداخت
  • بازاریابی
  • مذاکرات و مکاتبات بازرگانی
  • اسناد مربوط به بازرگانی
  • قرارداد خریدوفروش

بازرگان علاوه بر این­که به مفاهیم داد و ستد آشنایی داشته باشد لازم است به شیوه­ های بازاریابی، بازار شناسی، تقسیم ­بندی بازار، تعین هدف، برند سازی، بازاریابی دیجیتال آشنا باشد.

دانستنی هاعمومیمقالات

ارسال نظر بسته می باشد.