ساختمان سازی


تحلیل آپارتمان سازی در کشور

تحلیل آرپارتمان سازی

همانطور که مشخص است در صورت تجمیع زمین ها و ساخت مجتمع های آپارتمان های بزرگ باعث کاهش قیمت تمام شده ساخت خواهد شد چرا که متراژ مشاعات و همچنین سرشکن نمودن قیمت زمین ساخت آپارتمان را بهینه می­نماید.

در این بخش با تحلیل آپارتمان سازی در کشور به امار جالبی میرسیم برای مثال :

برای مثال با تحلیل اپارتمان سازی میتوانیم متوجه شویم که اختلاف تهران با آذربایجان غربی حدود ۶۰% درصد است یعنی در این منطقه از زمین هنوز به صورت بهینه استفاده نشده و اغلب در زمینهای بزرگ فقط یک منزل وجود دارد. تفاوت فاحش آمار ساخت و ساخت در تهران با شهرستان ها بیانگر آن است که این مقوله نیازمند مطالعه ی بسیار جدی است.

بررسی آمار آپارتمانهای خالی

تعداد

درصد آپارتمان های خالی

استان

۶۷۲۹۱

۲٫۶

آذربایجان غربی

۱۶۰۹۵۵

۶٫۲

فارس

۴۳۶۰۹

۱٫۷

قزوین

۲۴۲۰۹۰

۹٫۴

اصفهان

۴۸۹۹۸۶ ۱۸٫۹

تهران

چگونه از خالی ماندن

با تحلیل های بیشتر آپارتمان سازی در سطح کشور مشاهده می­ گردد که در قزوین و آذربایجان غربی با کمترین میزان آپارتمان های خالی محل مناسبی برای فروش آپارتمان بوده اند ، در حالی که تهران، اصفهان و فارس با انباشت آپارتمان خالی روبه­ رو هستند ، یا به عبارت دیگر در این استانها تقاضا و عرضه به یکدیگر نزدیک بوده ­اند.

یک شاخص قابل توجه دیگر اینکه با افزایش قیمت آپارتمان ها متقاضی برای خرید نیز کاهش یافته است، مثلا در استانهای ایلام و کهکیلویه و بویراحمد  سهم خانه های خالی به ۰٫۵ درصد رسیده است.

چگونه از خالی ماندن آپارتمان جلوگیری کنیم؟

قدرت خرید در جامعه ایران چندان با شتاب در سالهای اخیر رشد نکرده است. از سوی دیگر هزینه­ های ساخت نیز به شدت رشد داشته است. برای جلوگیری از فروش نرفتن و یا سرعت در فروش اقدامات زیر پیشنهاد می گردد.

  1. دقت در مطالعه و طراحی قبل از ساخت، معمولا سازندگان چندان در این بخش مایل به هزینه کردن نیستند، در صورتیکه دقت در این بخش از هزینه­ های بسیاری مانند دوباره کاری و از دست رفتن زمان جلوگیری می­ کند.
  2. انتخاب پیمانکار عمده ترین شاخص ارزیابی پیمانکاران قیمت است ، حال آنکه تمرکز صرف براین شاخص حتما بهترین گزینه پیمانکار را برای آنها به همراه نخواهد آورد.
  3. انتخاب متریال در این بخش نیز عمدتا قیمت خرید و یا شرایط خرید مدنظر قرار می­ گیرد. انتخاب مواد اولیه که بتواند بهترین پوشش را برای نیازهای مشتری به همراه داشته باشد بسیار سخت است، در واقع انتخاب متریال باید متناسب با سلیقه ی مشتریان بوده و اصلی ترین هدف هم این مهم است .
  4. مدیریت مواد انبارداری و استفاده بهینه از متریال و مواد در کارگاه ساختمان بسیار حائز اهمیت است، در اکثر کارگاه ها هدر رفت مواد بسیار بالا می­ باشد.
  5. کنترل و نظارت از آنجا که عمدتا سازندگان متکی بر نظارت شخص خود هستند، استفاده از سیستم های مدیریت پروژه و روش های کنترلی در آنها دیده نمی­ شود این مهم نه تنها در مراحل پایانی بلکه در تصمیمات اجرایی نقش بسزایی ایفا می­ کند.
  6. مدیریت نقدینگی کارگاه های بسیاری به دلیل عدم مدیریت نقدینگی مناسب بعضا به تعطیلی میگرایند استفاده از سیستم های مدیریت هزینه بسیار کارکرد دارد.
  7. استفاده از تکنولوژی های نوین چه در ساخت و چه در بهره وری میتواند ارزش افزوده فراوانی برای ساختمان ایجاد کند که در نهایت همراه با تمایز و کاهش هزینه­ ی ساخت خواهد بود.

 

مطلب: مهام الدین طباطبایی

دانستنی هاعمومیمقالات

ارسال نظر بسته می باشد.