مزیت رقابتی چیست؟

مزیت رقابتی

مزیت رقابتی چیست

مهمترین ارکان هر شرکت نسبت به رقبای خود:

امروزه یکی از مهم ترین ارکان هر شرکت، مزیتی است که نسبت به رقبای خود دارد. مزیت رقابتی یک شرکت باید با ابزارهای مختلف شناسایی و ایجاد شود. استفاده از استراتژی های مختلف و تمرکز بر سازمان خود در سطح عملیاتی و عملکردی( بودجه هزینه شده، نوع عملکرد، ایجاد ایده خلاقانه و تجربه) می تواند کمک شایان ذکری به این  مهم داشته باشد.

اگر یک شرکت مزیت رقابتی نداشته باشد نمی تواند در رقابت با رقبای خود پیروز باشد زیرا رقابت بدون مزیت رقابتی به مانند مسابقه رالی است که در آن، شما از یک دوچرخه یا موتور سیکلت استفاده می کنید. شما هیچ وقت نمی توانید با این شرایط پیروز مسابقه باشید. شرکت ها باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا بتوانند برای خود یک مزیت ایجاد کنند و این امر موجب این می شود که در نظر مشتریان خود بهتر و محبوب تر نسبت به رقبای خود باشند.

 

 از مزیت های رقابتی را میتوان کارمندان در نظر گرفت :

می توان مزیت رقابتی را از سطح کارمندان شرکت شروع کرد، کارمندانی که با تمام وجود تلاش می کنند صرف نظر از تولید کالا (محصول و خدمات) می توانند یکی از مهمترین مزیت های رقابتی شرکت باشند.

زیرا کارمندان متعصب و وفادار می توانند در تولید کالا، ایده و … بسیار موثر عمل کنند و موجب شوند تا شرکت نسبت به رقبای خود برتری نسبی پیدا کند.
شما همیشه محصول مناسب و رقابتی تری در بازار عرضه می کنید اگر بدانید:
-مشتریان چه کالایی و با چه کیفیتی نیاز دارند.
-بهتر است از چه تکنولوژی برای ساخت استفاده کنید
-ویژگی های محصول شما و مزیت آن برای مشتری چیست؟

بازار هدف

باید مشتریان خود را بشناسید و با سلایق آنها آشنا باشید تا بتوانید در هر زمان، بهترین محصول را به آن ها عرضه کنید و در بهبود زندگی آنها تاثیر بگذارید. این سب وجود تقاضا در بازار و رشد اقتصادی شرکت شما است.
رقبای خود را شناسایی کنید تا بتوانید مزیت رقابتی که محرک اقتصاد شرکت است را به حرکت بیاندازید.
چه چیزهایی ایجاد مزیت رقابتی می کند :

  1. دانش سازمانی
  2. سازمان پویا
  3. تولید ایده خلاقانه
  4. انجام فرایند کاری به بهترین نحو
  5. استفاده از تجربه گذشته
  6. مدیریت هزینه ها
  7. فرهنگ
  8. فن آوری
  9. منابع
  10. قابلیت ها

 

مطلب: مهدی کرمعلی

دانستنی هاعمومیمقالات

ارسال نظر بسته می باشد.